Optymalizacja łańcucha dostaw – co musisz wiedzieć o niej?

Optymalizacja łańcucha dostaw – co musisz wiedzieć o niej?

Terminowość, szybkość i bezproblemowość dostarczania towarów to cechy, świadczące o rzetelności firmy. Stanowią świetną wizytówkę biznesu i pozwalają zachować i powiększać grono stałych klientów. Warto zadbać o te aspekty, dzięki optymalizacji łańcucha dostaw. Jeśli szukasz metod, pozwalających ulepszyć ten proces, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Etapy optymalizacji łańcucha dostaw

Optymalizacja procesów logistycznych, w tym łańcucha dostaw polega na działaniach i projektach, które mają polepszyć wydajność i efektywność wszelkich zadań związanych z logistyką, czyli – zaopatrzenia, produkcji, magazynowania, dystrybucji, transportu. Optymalizacja łańcucha dostaw opiera się na różnego rodzaju zaawansowanych technologiach, w których skład wchodzi m.in. sztuczna inteligencja czy Internet rzeczy (ang. Internet of Things). Sam łańcuch dostaw jest kluczowym elementem, jeśli zależy Ci na sprawnym funkcjonowaniu firmy i na zadowoleniu klientów. Jeśli cały proces jest przeprowadzany sumiennie i bezbłędnie to biznes zyskuje szansę na dynamiczny rozwój. Do etapów optymalizacji łańcucha dostaw należy:

  1. Projektowanie – czyli tworzenie sieci dostaw, analiza lokalizacji magazynów i przepływu towarów, ocenianie popytu i plan produkcji.
  2. Planowanie – polega na zaprojektowaniu dokładnego planu wdrożenia łańcucha dostaw oraz zarządzaniu zasobami.
  3. Realizacja – korzystanie z aplikacji i systemów do realizacji zadań, takich jak optymalizacja dostaw czy danych.

Dobra organizacja łańcucha dostaw jest ważna, jeśli zależy Ci, by wykazywać się przewagą nad konkurencją, liczysz się z potrzebami i wymaganiami klientów, stawiasz na rozwój i doskonalenie firmy oraz chcesz, aby wszelkie działania były wykonywane profesjonalnie i rzetelnie.

Łańcuch dostaw – zasady zarządzania i cele

Istnieje kilka podstawowych zasad zarządzania łańcuchem dostaw. Należy do nich:

  • szybkość – obejmuje zadania następujące od otrzymania zamówienia do uzyskania kwoty za produkt i wiąże się z zagwarantowaniem niezbędnej infrastruktury;
  • organizacja – czyli zharmonizowanie wszelkich zadań w łańcuchu dostaw, pozwalające na odpowiednią ilość zapasów i nie generowanie nadmiaru produktów, co zaoszczędzi znaczne sumy pieniędzy;
  • przepływ informacji – między osobami i punktami współpracującymi w procesie dostaw;
  • analiza wyników pracy – monitorowanie efektywności podejmowanych działań, wykorzystywanie wskaźników osiągnięć;
  • zebranie wartości dla interesariuszy – uwzględnianie oczekiwań i wymogów wszystkich osób w łańcuchu dostaw.

Do celów, które niesie ze sobą optymalizacja łańcucha dostaw, należy zminimalizowanie kosztów obejmujących przepływ towarów, jak najkrótszy czas potrzebny na realizację spływających zamówień, elastyczność oraz dopasowanie zapasów do aktualnych potrzeb rynku.

Optymalizacja łańcucha dostaw – przykładowe metody

Do popularnych narzędzi i metod, z których korzysta się podczas optymalizacji i zarządzania łańcuchem dostaw, zalicza się:

  • Lean Management – polega na takim zarządzaniu firmą, by dopasowywać działania do wymagań i warunków rynku. Jest to proces, polegający na różnorakich przekształceniach w organizacji i funkcjonalności. Celem jest elastyczność, nieustanne doskonalenie działań i podział odpowiedzialności;
  • Six Sigma – polega na gromadzeniu danych w celach ulepszania jakości i i pozwala szybko reagować na wszelkie błędy. Zakłada stałe monitorowanie i kontrolę czynności, by zapobiegać pomyłkom i obniżać koszty. Składa się w wyodrębnionych faz, do których należy: definiowanie, pomiar, analiza, udoskonalanie, kontrola;
  • ECR (ang. Efficient Consumer Response) – czyli skuteczna reakcja na potrzeby klientów. Polega na wykorzystywaniu nowoczesnych metod i technologii, które mają korzystnie wpłynąć na rotację produktów, przepływ informacji i zarządzanie środkami. Celem jest również osiągnięcie, jak najkrótszego czasu dostaw;
  • JIT (ang. Just In Time) – polega na eliminacji marnotrawstwa, poprzez wyliczenie i dostarczenie podczas produkcji tylko potrzebnych materiałów. Stawia za cel również redukcję czasu i niepotrzebnych zapasów, co wpływa korzystnie na finanse;
  • BPR (ang. Business process Reengineering) – opiera się na przekształceniu procesów zachodzących w firmie, by poprawić jej działanie. Zazwyczaj wiąże się to z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;
  • VMI (ang. Vendor Managed Inventory) – jest to zarządzanie zapasami przez dostawcę i ma za zadanie zoptymalizować proces dostaw i zapewnić mu bezpieczeństwo.

Sprawny i rzetelny łańcuch dostaw jest niezwykle istotny, by firma utrzymała się na rynku. Warto go udoskonalać i inwestować w niego, ponieważ zwróci się to w postaci zysków i zadowolonych klientów.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

aa