Znalezienie wykwalifikowanego pracownika nie jest łatwym zadaniem. Większość specjalistów jest już zatrudniona na wysokich stanowiskach i nie szuka pracy, a co za tym idzie – nie bierze udziału w rekrutacjach. Z tego powodu, coraz popularniejszy staje się headhunting. Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się na czym to polega.
Czym zajmują się firmy headhunterskie?
Headhunting to rodzaj rekrutacji, który pozwala pozyskać wyspecjalizowanych pracowników. Headhunterzy są nazywani potocznie łowcami głów lub talentów. Ta metoda polega na znajdowaniu fachowców, którzy wcale nie rozglądają się za nową pracą. Wynajęci headhunterzy szukają osób na wysokich stanowiskach, przybliżają im ofertę pracy firmy, która ich zatrudnia i dokładają wszelkich starań, by namówić odnalezionych kandydatów na porzucenie obecnej posady i skorzystanie z tej proponowanej. Łowcy głów zatrudniani są najczęściej przez firmy, specjalizujące się w finansach, marketingu czy IT. Ich praca dzieli się na poszczególne etapy:
- Zrobienie researchu.
- Analiza informacji o odnalezionych pracownikach.
- Stworzenie listy kandydatów.
- Nawiązanie kontaktu z wybranym specjalistą.
Headhunter – najważniejsze cechy
Osoby pracujące w headhuntingu powinny odznaczać się kilkoma niezbędnymi cechami. Po pierwsze, bardzo istotna jest znajomość rynku. Ważne są też umiejętności interpersonalne – czyli społeczne, pozwalające na nawiązanie relacji z odnalezionym kandydatem. W tym wypadku istotne mogą okazać się zdolności mediacyjne i umiejętność negocjacji. Headhunter musi dysponować też rozległą wiedzą i doświadczeniem w swojej dziedzinie. Osoby te, często polegają na swojej intuicji, którą wypracowały, dzięki powierzanym im zadaniom. Oczywiście, łowcy muszą być skuteczni, kreatywni oraz odporni na presję i stres. Do niezbędnych cech zaliczana jest także mobilność i elastyczność. Podczas rozmowy z wybranym kandydatem, headhunterzy wykazują się sprytem, są przekonujący, konieczne jest stosowanie wypracowanych sztuczek i technik, aby osiągnąć zamierzony cel – przekonać pracownika.
Zapotrzebowanie na firmy headhunterskie
Chęć skorzystania z usług firm headhunterskich stale rośnie. Jest to spowodowane wieloma istotnymi czynnikami. Po pierwsze, obecnie można zaobserwować znaczny rozwój przedsiębiorstw, co powoduje sporą konkurencję. Co więcej, rozrastanie się firm sprawia, że potrzebują one coraz więcej wykwalifikowanych pracowników i specjalistów – a takich niełatwo znaleźć. Kolejnym powodem są kwestie kulturowe i etykieta zawodowa. Właściciele wielkich korporacji nie mogą sobie pozwolić na zniszczenie reputacji, poprzez “podkradanie” fachowców konkurencji, co mogłoby przysporzyć im wielu wrogów. Dzięki zatrudnieniu headhuntera, nie muszą osobiście brać udziału w rekrutacji i mogą zachować dobre imię firmy. Trzecim ważnym aspektem, który powoduje większe zapotrzebowanie na usługi headhunterskie, jest brak wykwalifikowanych kandydatów i wynikające z tego trudności w przeprowadzeniu rekrutacji. Większość specjalistów obejmuje już wysokie, często dobrze płatne, kierownicze stanowiska i nie szuka pracy. W tym wypadku, headhunting jest niemal niezbędny, by znaleźć specjalistę.
Warto skorzystać z usług firm headhunterskich, jeśli poszukuje się wykwalifikowanej kadry. Czasem jest to jedyna metoda, by pozyskać nowego pracownika, który byłby w stanie zająć wysokie stanowisko i z sukcesem wykonywać swoje obowiązki.