E-booki to coraz popularniejsza forma do przekazywania treści zarówno rozrywkowych, jak i informacyjnych. Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć wartościowy tekst – koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Książka papierowa czy e-book?
Obecnie, e-booki zaczynają stopniowo zastępować książki i różne tradycyjne, pisemne formy. Nic w tym dziwnego – to bardzo prosty sposób rozpowszechniania informacji. Stanowią dobre rozwiązanie dla odbiorców oraz samych twórców. Można je czytać, gdziekolwiek się jest, bez potrzeby dźwigania ciężkich egzemplarzy – wystarczy telefon, laptop czy czytnik, by zawsze mieć je przy sobie. W wielu przypadkach, da się automatycznie znaleźć interesujący e-book, wpisując daną frazę, dziedzinę czy temat w wyszukiwarkę Internetową. Są one również łatwo dostępne, nie musisz ich zamawiać i czekać na przesyłkę, a cena zazwyczaj jest atrakcyjniejsza. Dla twórców, stworzenie e-booka jest szybsze, tańsze i prostsze. Dzięki tej formie, firmy mogą rozszerzyć swoje działania marketingowe i trafić do szerszego grona odbiorców.
Tworzenie e-booka – na co zwrócić uwagę
Mimo, że stworzenie e-booka nie jest czymś skomplikowanym, to trzeba mieć na uwadze kilka zasad. Po pierwsze, należy zastosować się do wytycznych techniczno-prawnych, dotyczących strony tytułowej. Powinien się na niej znaleźć:
- autor i tytuł;
- wydawca oraz rok i miejsce wydania;
- osoby, które współpracowały przy tworzeniu e-booka, np. korektor tekstu, fotograf.
W przypadku, gdy Twój tekst ma numer ISBN (Międzynarodowy Znormalizowany Numer Książki) – również musisz umieścić go na początku. Oprócz tego, warto zawrzeć formułę dotyczącą praw do dystrybucji i treści. W sytuacji, gdy przy pisaniu e-booka, korzystałeś z obrazów, pobranych ze banków zdjęć to upewnij się, na co pozwala ich licencja. Mimo, że nie jest to obowiązkowe, to zaleca się sporządzenie spisu treści, który ułatwi czytanie e-booka. Jeśli korzystałeś z różnych źródeł – stwórz bibliografię. Oprócz tego, warto też zadbać o dobór odpowiednich kolorów, czcionki i innych detali graficznych, tak by walory wizualne przyciągnęły odbiorców. Najważniejszym elementem jest jednak treść – musi być wyjątkowa, napisana w ciekawy sposób i przyciągać czytelników. Pamiętaj o poprawnej stylistyce i o kwestii merytorycznej – przed rozpoczęciem pisania, warto zrobić porządny research.
Narzędzie pomocne przy tworzeniu e-booka
Poniżej znajdziesz kilka narzędzi, które pomogą Ci w pisaniu, obróbce graficznej i sprzedaży Twojego e-booka:
- Tworzenie treści – oprócz standardowego Worda, Pages czy zwykłego notatnika, warto wziąć pod uwagę:
- Google Docks – połączony z chmurą, automatycznie zapisuje wszelkie zmiany, pozwalając przy tym wracać do starszych wersji. Daje możliwość wglądu dla całego zespołu;
- Writer Blocks – oprócz pisania tekstu, pozwala gromadzić materiały i pomysły oraz uporządkować je. Jest narzędziem płatnym.
- Grafika – obok treści, również niezwykle istotna, wpływająca na atrakcyjność e-booka i jego wygląd. Pomocne narzędzia to:
- Canva – bardzo popularny program, który umożliwia korzystanie z różnych szablonów, zdjęć czy innych grafik. Jest prosty w obsłudze oraz ma wiele opcji;
- Gimp – odpowiednik Photoshopa. Daje możliwość tworzenia zaawansowanych obrazów, jednak wymaga od twórcy większych umiejętności;
- Pexels – czyli bank z darmowymi obrazami. Jest łatwy w użytkowaniu i oferuje ogromny wybór zdjęć;
- Pixabay – kolejny stock z mnóstwem dobrej jakości grafik. Znaczna ilość zdjęć ma licencję CC0, co pozwala na używanie obrazów w celach komercyjnych, bez potrzeby podawania ich źródła;
- Place-it – narzędzie, oferujące dużą ilość mockupów (czyli szablonów, które umożliwiają umieszczenie różnych obrazów np. na okładce czy ekranie telefonu), również w formie video.
- Eksport do PDF – jeśli już napiszesz treść i dobierzesz obrazy, następnym krokiem jest złożenie go i stworzenie pliku PDF. Ułatwi Ci to:
- Google Slides – darmowe narzędzie dostępne dla użytkowników konta Google. Pozwala w prosty i automatyczny sposób wygenerować plik PDF;
- Pdfescape – umożliwia stworzenie PDF, a następnie uzupełnianie jego treści. Może być przydatny w sytuacji, gdy tworzysz e-book w formie np. ćwiczeń językowych i zadaniem użytkownika jest jego uzupełnianie.
- Dystrybucja – odbywa się zazwyczaj poprzez wysłanie tekstu w newsletterze. np. poprzez:
- Mailerlite – pozwala w prosty sposób gromadzić odbiorców i pomaga w ich segmentacji. Można ustawić automatyczne wysyłanie maili.
- Sprzedaż – stworzenie e-booka to świetna metoda na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Warto zaopatrzyć się w:
- WooCommerce – jest to wtyczka do WordPressa, zaprojektowana przez fachowców, której zadaniem jest zintegrowanie sklepu internetowego z Twoją stroną.
Kto może pomóc w stworzeniu e-booka?
Jeśli stworzenie własnego e-booka, np. pod względem technicznym, wydaje Ci się trudne i martwisz się, że nie poradzisz sobie sam, wtedy warto zainteresować się osobami lub działalnościami, specjalizującymi się w tej dziedzinie. Możesz wynająć copywritera – pomoże Ci on stworzyć unikalną treść, która na pewno zaciekawi odbiorców. Do robienia zdjęć i innych grafik, warto zatrudnić profesjonalnego fotografa – twoje obrazy będą oryginalne, wyjątkowe i będziesz mieć pewność, że nikt inny nigdy z nich nie korzystał. W całym procesie i obróbce e-booka możesz wesprzeć się pomocą grafika, który na co dzień korzysta z zaawansowanych i wydajnych programów. Idealnym rozwiązaniem będzie firma zajmująca się tworzeniem i składaniem e-booków zawodowo. Spełni ona wszelkie wymagania i niezbędne kryteria, dzięki czemu twój tekst będzie dopracowany do perfekcji, profesjonalny i na pewno spodoba się odbiorcom. Taki sposób z pewnością zaoszczędzi Twój czas.
Jeśli lubisz pisać, masz do przekazania ciekawą wiedzę lub doświadczenie i chciałbyś podzielić się nią z innymi – nie wahaj się i zacznij tworzyć własnego e-booka!