Tworzenie e-booka – krok po kroku

Tworzenie e-booka – krok po kroku

E-booki to coraz popularniejsza forma do przekazywania treści zarówno rozrywkowych, jak i informacyjnych. Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć wartościowy tekst – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Książka papierowa czy e-book?

Obecnie, e-booki zaczynają stopniowo zastępować książki i różne tradycyjne, pisemne formy. Nic w tym dziwnego – to bardzo prosty sposób rozpowszechniania informacji. Stanowią dobre rozwiązanie dla odbiorców oraz samych twórców. Można je czytać, gdziekolwiek się jest, bez potrzeby dźwigania ciężkich egzemplarzy – wystarczy telefon, laptop czy czytnik, by zawsze mieć je przy sobie. W wielu przypadkach, da się automatycznie znaleźć interesujący e-book, wpisując daną frazę, dziedzinę czy temat w wyszukiwarkę Internetową. Są one również łatwo dostępne, nie musisz ich zamawiać i czekać na przesyłkę, a cena zazwyczaj jest atrakcyjniejsza. Dla twórców, stworzenie e-booka jest szybsze, tańsze i prostsze. Dzięki tej formie, firmy mogą rozszerzyć swoje działania marketingowe i trafić do szerszego grona odbiorców.

Tworzenie e-booka – na co zwrócić uwagę

Mimo, że stworzenie e-booka nie jest czymś skomplikowanym, to trzeba mieć na uwadze kilka zasad. Po pierwsze, należy zastosować się do wytycznych techniczno-prawnych, dotyczących strony tytułowej. Powinien się na niej znaleźć:

  • autor i tytuł;
  • wydawca oraz rok i miejsce wydania;
  • osoby, które współpracowały przy tworzeniu e-booka, np. korektor tekstu, fotograf.

W przypadku, gdy Twój tekst ma numer ISBN (Międzynarodowy Znormalizowany Numer Książki) – również musisz umieścić go na początku. Oprócz tego, warto zawrzeć formułę dotyczącą praw do dystrybucji i treści. W sytuacji, gdy przy pisaniu e-booka, korzystałeś z obrazów, pobranych ze banków zdjęć to upewnij się, na co pozwala ich licencja. Mimo, że nie jest to obowiązkowe, to zaleca się sporządzenie spisu treści, który ułatwi czytanie e-booka. Jeśli korzystałeś z różnych źródeł – stwórz bibliografię. Oprócz tego, warto też zadbać o dobór odpowiednich kolorów, czcionki i innych detali graficznych, tak by walory wizualne przyciągnęły odbiorców. Najważniejszym elementem jest jednak treść – musi być wyjątkowa, napisana w ciekawy sposób i przyciągać czytelników. Pamiętaj o poprawnej stylistyce i o kwestii merytorycznej – przed rozpoczęciem pisania, warto zrobić porządny research.

Narzędzie pomocne przy tworzeniu e-booka

Poniżej znajdziesz kilka narzędzi, które pomogą Ci w pisaniu, obróbce graficznej i sprzedaży Twojego e-booka:

  1. Tworzenie treści – oprócz standardowego Worda, Pages czy zwykłego notatnika, warto wziąć pod uwagę:
  • Google Docks – połączony z chmurą, automatycznie zapisuje wszelkie zmiany, pozwalając przy tym wracać do starszych wersji. Daje możliwość wglądu dla całego zespołu;
  • Writer Blocks – oprócz pisania tekstu, pozwala gromadzić materiały i pomysły oraz uporządkować je. Jest narzędziem płatnym.
  1. Grafika – obok treści, również niezwykle istotna, wpływająca na atrakcyjność e-booka i jego wygląd. Pomocne narzędzia to:
  • Canva – bardzo popularny program, który umożliwia korzystanie z różnych szablonów, zdjęć czy innych grafik. Jest prosty w obsłudze oraz ma wiele opcji;
  • Gimp – odpowiednik Photoshopa. Daje możliwość tworzenia zaawansowanych obrazów, jednak wymaga od twórcy większych umiejętności;
  • Pexels – czyli bank z darmowymi obrazami. Jest łatwy w użytkowaniu i oferuje ogromny wybór zdjęć;
  • Pixabay – kolejny stock z mnóstwem dobrej jakości grafik. Znaczna ilość zdjęć ma licencję CC0, co pozwala na używanie obrazów w celach komercyjnych, bez potrzeby podawania ich źródła;
  • Place-it – narzędzie, oferujące dużą ilość mockupów (czyli szablonów, które umożliwiają umieszczenie różnych obrazów np. na okładce czy ekranie telefonu), również w formie video.
  1. Eksport do PDF – jeśli już napiszesz treść i dobierzesz obrazy, następnym krokiem jest złożenie go i stworzenie pliku PDF. Ułatwi Ci to:
  • Google Slides – darmowe narzędzie dostępne dla użytkowników konta Google. Pozwala w prosty i automatyczny sposób wygenerować plik PDF;
  • Pdfescape – umożliwia stworzenie PDF, a następnie uzupełnianie jego treści. Może być przydatny w sytuacji, gdy tworzysz e-book w formie np. ćwiczeń językowych i zadaniem użytkownika jest jego uzupełnianie.
  1. Dystrybucja – odbywa się zazwyczaj poprzez wysłanie tekstu w newsletterze. np. poprzez:
  • Mailerlite – pozwala w prosty sposób gromadzić odbiorców i pomaga w ich segmentacji. Można ustawić automatyczne wysyłanie maili.
  1. Sprzedaż – stworzenie e-booka to świetna metoda na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Warto zaopatrzyć się w:
  • WooCommerce – jest to wtyczka do WordPressa, zaprojektowana przez fachowców, której zadaniem jest zintegrowanie sklepu internetowego z Twoją stroną.

Kto może pomóc w stworzeniu e-booka?

Jeśli stworzenie własnego e-booka, np. pod względem technicznym, wydaje Ci się trudne i martwisz się, że nie poradzisz sobie sam, wtedy warto zainteresować się osobami lub działalnościami, specjalizującymi się w tej dziedzinie. Możesz wynająć copywritera – pomoże Ci on stworzyć unikalną treść, która na pewno zaciekawi odbiorców. Do robienia zdjęć i innych grafik, warto zatrudnić profesjonalnego fotografa – twoje obrazy będą oryginalne, wyjątkowe i będziesz mieć pewność, że nikt inny nigdy z nich nie korzystał. W całym procesie i obróbce e-booka możesz wesprzeć się pomocą grafika, który na co dzień korzysta z zaawansowanych i wydajnych programów. Idealnym rozwiązaniem będzie firma zajmująca się tworzeniem i składaniem e-booków zawodowo. Spełni ona wszelkie wymagania i niezbędne kryteria, dzięki czemu twój tekst będzie dopracowany do perfekcji, profesjonalny i na pewno spodoba się odbiorcom. Taki sposób z pewnością zaoszczędzi Twój czas.

Jeśli lubisz pisać, masz do przekazania ciekawą wiedzę lub doświadczenie i chciałbyś podzielić się nią z innymi – nie wahaj się i zacznij tworzyć własnego e-booka!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

aa