Koszty magazynowania towaru – co musisz wiedzieć

Koszty magazynowania towaru – co musisz wiedzieć

Bez dwóch zdań magazynowanie towarów stanowi jeden z najważniejszych elementów logistyki. Dla Ciebie jako przedsiębiorcy oznacza to jedno z największych wyzwań – zwłaszcza, jeśli zajmujesz się sprzedażą detaliczną lub hurtową. Tutaj może pojawić się pytanie odnośnie zakupu magazynu lub jego wynajmowania. A czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, na co składają się koszty magazynowania? 

Powierzchnia magazynowa oraz jej lokalizacja

Zarówno przy wynajmowaniu, jak i budowaniu własnego magazynu ogromne znaczenie ma jego powierzchnia. Zależy ona od gabarytów Twoich produktów. Ponadto należy uwzględnić miejsce na strefę przyjmowania zamówienia czy pakowania ich w celu wysyłki. Tutaj zasada jest prosta – im większy magazyn, tym wyższa cena najmu lub droższa budowa. Oprócz tego nie można zapomnieć o lokalizacji, która również wpływa na kwotę. Ma to ogromna znaczenie w przypadku kupowania ziemi pod magazyn.

Wyposażenie oraz opłaty za media

Oczywiście sam budynek nie wystarczy, aby skutecznie zarządzać towarem. Ważną kwestią jest tutaj odpowiednie wyposażenie obiektu, które pozwoli na sprawną obsługę. Mowa tutaj m.in. o specjalnych bramach, komputerach, drukarkach oraz systemie informatycznym. Nie można zapomnieć także o wózkach widłowych i innych pojazdach. W przypadku dużych magazynów pomocne będą urządzenia dźwignicowe, taki jak suwnice czy żurawie. Pamiętaj również, że magazyn do prawidłowej pracy potrzebuje prądu, wody, ogrzewania czy teletechniki. Są to media, których koszt również należy wliczyć w koszty magazynowania towaru. Wysokość tego typu opłat w znacznym stopniu zależy od np. sposobu ogrzewania hali, rodzaju oświetlenia, czasu pracy maszyn itd.

Wynagrodzenie dla pracowników

Magazyn musi być przez kogoś obsługiwany. Oznacza to, że poza odpowiednim wyposażeniem należy uwzględnić także personel, a co za tym idzie – wynagrodzenia. Na ten koszt wpływa głównie ilość osób oraz specyfika pracy z towarem, która zależy od rodzaju branży. Poza samymi wynagrodzeniami dla pracowników Twój budżet musi uwzględniać także ich szkolenia, ubezpieczenia czy uzyskanie dla nich specjalnych pozwoleń.

Koszt związany z utrzymaniem oraz ubezpieczeniem magazynu

Utrzymanie stojącego już budynku wymaga regularnej konserwacji i napraw. Nie można pominąć również kwestii związanych z dbałością o czystość oraz higienę. Koszty te zależą od wielu czynników, takich jak wiek budynku, jego wyposażenie, a także ilość oraz rodzaj urządzeń. Wydawać by się mogło, że ich monitorowanie nie ma sensu, jednak zastanów się – pozwolą one na szybkie wykrycie usterki i jej naprawę. Zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić do niepotrzebnych kosztów. Polskie prawo nie przewiduje obowiązku ubezpieczenia magazynu, jednak wielu przedsiębiorców decyduje się na taki ruch. Jest to swego rodzaju ochrona, która zabezpieczy mienie przed sytuacjami losowymi. W końcu nigdy nie wiadomo, co czeka na nas w przyszłości.

Koszt ochrony i monitoringu

Czasem wystarczy chwila, aby stracić wszystkie towary z magazynu. Inwestując w ochronę i monitoring masz pewność, że przechowywane produkty są zabezpieczone przed kradzieżą. Co więcej, w Polsce istnieją przepisy regulujące bezpieczeństwo magazynów, takie jak m.in. wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Niestety, są to kolejne koszty, które musisz ponieść. Obejmuj one instalację systemów alarmowych, kamery monitoringu, ochronę fizyczną oraz koszty związane z przestrzeganiem standardów BHP.

Podatek od nieruchomości i podatek VAT

Właściciel magazynu jest zobowiązany uiszczać podatek od nieruchomości w wysokości ustalanej co roku indywidualnie przez każdą gminę w formie uchwały rady gminy lub rady miasta. Na jego wysokość wpływa powierzchnia gruntów oraz powierzchnia użytkowa budynków bądź ich części. Pod uwagę bierze się także rynkową wartość budynku czy sam grunt. Inną kwestią jest podatek VAT, to dla prawidłowego opodatkowania nim usługi magazynowania niezbędne jest właściwe określenie jej miejsca świadczenia. 

Czas przechowywania towarów oraz realizacji zamówień

Nie bez znaczenia jest także czas przechowywania towarów i realizacji zamówień. Tutaj musisz określić, jak długo poszczególne towary będą w magazynie, gdyż ma to wpływ na dostępność wolnego miejsca. Im dłużej one zalegają, tym mniej masz miejsca na kolejne. Ponadto ważna jest szybkość zamówienia – w końcu to ta kwestia w znaczny sposób wpływa na przechowywanie. Nie zapominaj także o kosztach związanych z obsługą zwrotów i reklamacji!

Jak widać, na koszty magazynowania towaru składa się wiele czynników. W niektórych przypadkach skutkuje to pochłonięciem znacznej części przychodów Twojej firmy. Warto zatem poszukać innych rozwiązań jak, chociażby outsourcing magazynowania, który w dzisiejszych czasach staje się coraz popularniejszy.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing usług obsługi klienta: Jak budować lojalność klientów poprzez profesjonalną obsługę?

Outsourcing usług obsługi klienta: Jak budować lojalność klientów poprzez profesjonalną obsługę?

Outsourcing usług księgowych dla małych firm

Outsourcing usług księgowych dla małych firm

Zalety i wady outsourcingu usług IT

Zalety i wady outsourcingu usług IT

Czy opłaca się korzystać z usług utrzymania czystości?

Czy opłaca się korzystać z usług utrzymania czystości?

aa