Masz własny sklep internetowy, a Twoja firma z każdym miesiącem rozwija się coraz bardziej? To idealny czas, aby zastanowić się nad obsługą logistyczną oraz znalezieniem odpowiedniego magazynu. W końcu Twoi klienci oczekują sprawnej dostawy zamówionych przez siebie produktów. Nie ma co ukrywać, na kwestię tą w znaczny sposób wpływa odpowiedni magazyn dystrybucyjny. A co wziąć pod uwagę przy jego wyborze?
Idealny magazyn dla sklepu internetowego – czyli jaki?
Już na samym początku musisz sobie uświadomić, że nie ma idealnego magazyny e-commerce. Szukając odpowiedzi na pytanie, jaki magazyn będzie idealny dla Twojego sklepu internetowego, zastanów się w pierwszej kolejności:
- jakie produkty sprzedajesz,
- na jak dużą skalę realizujesz transakcje,
- czy sprzedawane produkty pochodzą od zewnętrznych dystrybutorów, czy może samodzielnie je produkujesz,
- jakim budżetem dysponujesz,
- jak bardzo chcesz być zaangażowany w logistykę.
Nie ma co ukrywać, decyzja odnośnie wyboru magazyny dla sklepu internetowego nie może być podjęta pochopnie. A na jakie jeszcze kwestie warto zwrócić uwagę?
Po pierwsze – lokalizacja
Bez dwóch zdań lokalizacja ma kluczowe znaczenie dla sprawnego przebiegu procesów logistycznych. Oznacza to, że Twój magazyn dla sklepu internetowego musi znajdować się w takim miejscu, z którego z łatwością można przeprowadzić dostawę do klienta końcowego. Jeśli działasz na skalę ogólnopolską, to najlepszym wyborem będzie miasto znajdujące się mniej więcej w centrum Polski. Dzięki temu możliwe jest dostarczenie paczki kurierskiej do każdego miejsca w kraju i to w ciągu kilku godzin! Działając na szeroką skalę, możesz również zainwestować w kilka mniejszych magazynów w dużych aglomeracjach.
Po drugie – powierzchnia
Powierzchnia magazynu powinna być idealnie dopasowane do biznesu, jaki prowadzisz. Szacuje się, że zazwyczaj magazyny dla e-commerce posiadają dużą powierzchnię użytkową. Owszem, potrzeba więcej miejsca niż, np przy tworzeniu magazynu dla sklepu stacjonarnego, jednak nie możesz przesadzać. W końcu za wszystko płacisz. Zadbaj o wystarczającą ilość miejsca na swój aktualny obrót towarów, a także uwzględnić strefę zwrotów czy przestrzeń “buforową”, w której gotowe paczki będą czekały na przekazanie firmie kurierskiej.
Po trzecie – wyposażenie
Decydując się na magazyn dla sklepu internetowego, należy zwrócić uwagę na jego wyposażenie. Obecnie wiele obiektów jest wyposażonych nowoczesne rozwiązania, które umożliwiają automatyzację kompletacji zamówień. Zwróć także uwagę na:
- nowoczesne oprogramowania logistyczne,
- dostęp do antresoli,
- nowoczesne systemy regałowe,
- odpowiednie doświetleniem
- większa ilość bram na poziomie “0”, co jest przydatne w sytuacji, gdy współpracujesz z kilkoma firmami kurierskimi.
Magazyn dla sklepu internetowego – wynajem czy może jednak zakup?
Wielu przedsiębiorców, w tym być może i Ty, zastanawia się, co lepsze – zakup magazynu czy jego wynajem. Jak się okazuje, druga opcja posiada wiele zalet, w tym:
- jest to o wiele tańsze rozwiązanie niż zakup lub budowa własnego magazynu,
- daje elastyczność w dopasowaniu wielkości wynajmowanej powierzchni do aktualnego zapotrzebowania,
- o wiele łatwiej jest zrezygnować z nadmiarowej przestrzeni, co wiąże się z redukcją kosztów,
- masz możliwość zmiany lokalizacji lub wielkości magazynu w dowolnym momencie.
Zakup magazynu jest sporą inwestycją, która nie zawsze będzie trafiona. Na początku zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie wynajmowanie magazynu, gdyż wiąże się z tym wiele korzyści.
Z każdym rokiem rynek e-commerce w Polsce rozwija się coraz szybciej i bardziej dynamicznie. Wynika to ze wzrostu zainteresowania zakupami online. Oznacza to, że jednym z kluczowych czynników warunkujących osiągnięcie sukcesy na e-rynku jest sprawna logistyka oraz odpowiedni magazyn. Warto zatem wiedzieć, co wziąć pod uwagę przy jego wynajmowaniu.