Wprowadzenie innowacji w firmie – od czego zacząć?

Wprowadzenie innowacji w firmie – od czego zacząć?

Innowacje są bardzo ważnym elementem działań naszej firmy i sprawiają, że biznes nie pozostaje “w tyle”. Warto nieustannie się rozwijać, aby funkcjonowanie działalności przynosiło pożądane efekty na wielu płaszczyznach. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak wprowadzać innowacje w swoim biznesie.

Na czym polega innowacja?

Innowacja to wprowadzenie nowych produktów, metod, towarów czy rozwiązań, w celu ulepszenia działania i funkcjonowania firmy. Wpływa ona pozytywnie na efektywność i spełnianie założeń biznesu. Innowacja stanowi szeroko rozumiane nowości i zmiany, obejmujące wszelkie przedsięwzięcia oraz sektory korporacji – zatem jej wprowadzanie następuje w różnych obszarach. Wyodrębnione zostały cztery typy innowacji:

  1. Innowacje technologiczne lub techniczne – należą do tych najważniejszych, ponieważ dzięki nim, przedsiębiorstwo jest w stanie zarabiać dużą sumę pieniędzy, ale jednocześnie są one bardzo kosztowne. Ich celem jest rozwój wszelkich usług oraz produktów. Opierają się na rezultatach prac naukowych i kompleksowych badaniach.
  2. Innowacje organizacyjne – obejmują wszelkie zmiany w organizacji i metodach funkcjonowania firmy. Często nie potrzebują znacznych nakładów finansowych. Dostosowuje się je do zmieniających się przepisów prawnych i oczekiwań klientów.
  3. Innowacje procesowe – ściśle związane z tymi technologicznymi. Stanowią zmiany podczas produkcji towarów lub udzielania określonych usług.
  4. Innowacje marketingowe – są to wszelkie działania powiązane ze sprzedażą oraz dystrybucją wytwarzanych towarów lub świadczonych usług.

W wielu sytuacjach powyższe typy innowacji mogą być wprowadzane razem i ściśle łączyć się ze sobą.

Jak wprowadza się innowacje?

Wprowadzenie do swojej firmy różnego typu innowacji nie należy do najłatwiejszych czynności. Wymaga dużej wiedzy oraz cierpliwości. Podczas tego procesu wyróżniono poszczególne fazy:

  1. Identyfikacja – podczas, której należy zastanowić się nad potrzebami biznesu i jego klientów oraz nad tym, jaka metoda mogłaby pomóc w ich zaspokojeniu.
  2. Planowanie – obejmuje wybór innowacji, kupno lub zlecenie zadania profesjonalistom, opracowanie planu wdrożenia jej do swojej działalności.
  3. Wdrożenie – czyli wszelkie działania skutkujące zapoczątkowaniem innowacji, np. zmiany w organizacji lub przeróbka produktów czy usług.
  4. Monitoring oraz modyfikacja – sprawdzanie, jak dana innowacja funkcjonuje, jakie przynosi efekty i czy należałoby coś poprawić, np. badanie opinii klientów.

Każdą z faz należy przeprowadzić z wyjątkową ostrożnością i sumiennością. Nie da się tego zrobić w jeden dzień, czasem potrzeba wiele lat na zrealizowanie całego procesu.

Źródła innowacji

Wyróżniono również siedem źródeł, stanowiących okazję do wprowadzenia innowacji. Dzielą się one na te będące wewnątrz organizacji:

  • nagły sukces lub porażka – lub inne zdarzenie, oddziałujące na funkcjonowanie firmy, zmuszające do analizy i wprowadzenia poprawek lub innowacji, zapewniających ponowny sukces;
  • niespójność między wyobrażeniami, a rzeczywistością – w sytuacji, gdy np. wytworzony towar, mimo ogromnego popytu na niego, nie sprzedaje się. Przyczyną może być np. nie trafiająca do klientów reklama, zły rodzaj dystrybucji, nieodpowiednia nazwa lub panujące uprzedzenia;
  • potrzeba innowacji – w sytuacji konieczności wprowadzenia zmian, poprawy jakości towarów lub usług czy metody sprzedaży;
  • zmiany w strukturze przemysłu lub rynku – np. wszelkiego rodzaju kryzysy, wydarzenia, które były zaskoczeniem dla działalności i zmusiły ją do dostosowania się do sytuacji.

Oraz na te, wynikające z otoczenia:

  • demografia – wpływa na grono klientów, kwalifikacje kandydatów oraz na dostępność nowych pracowników. Przykładowo – migracje ludzi ze wsi do dużych miast skutkują większą ilością pracy dla firm budowlanych, remontowych czy biur nieruchomości;
  • zmiany wartości ludzi lub ich nastroju – potrzeby i oczekiwania klientów to czynniki nakręcające biznes i zmuszające do wprowadzania wszelkich zmian i innowacji. Moda zmienia się z roku na rok, a zadaniem działalności jest za nią nadążać;
  • rozwijająca się wiedza – np. w dziedzinie nauk ścisłych jest kluczem do wdrażania nowoczesnych rozwiązań.

Wprowadzanie innowacji – korzyści

Niewątpliwe, wprowadzanie innowacji do działalności niesie ze sobą szereg korzyści. Podążanie za trendami sprawi, że Twoja firma będzie dopasowywała się do potrzeb klientów, co znacznie wpłynie na wzrost zysków i zwiększy produktywność. Ponadto, spowoduje to podniesienie prestiżu biznesu i poprawi pozycję na rynku. Poza tym, innowacje wpłyną na polepszenie warunków pracy i większe bezpieczeństwo dla pracowników. Korzystanie z nowoczesnych maszyn, metod czy technologii sprawi, że działania staną się niezwykle efektywne. Co więcej, firma będzie postrzegana jako rozwijający się, nowoczesny, idący z duchem czasu biznes.

Specjaliści do wprowadzania innowacji

Jako, że wprowadzanie wszelkich innowacji należy do zadań trudnych i wymaga szczególnych umiejętności, zaleca się wynajęcie ekspertów w tej dziedzinie. Warto skorzystać z pomocy specjalistów do spraw innowacji. Zajmują się oni opracowywaniem unowocześnienia i jego prawidłowym, efektywnym wdrażaniem oraz doborem, jak najtrafniejszych rozwiązań.

W czasach nieustannie rozwijających się technologii, przeprowadzania badań i analiz, innowacje stają się dostępne dla wielu działalności. Warto skorzystać z możliwości, jakie daje nam nauka i unowocześniać swój biznes.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Jak tworzyć zespół zdalny, który efektywnie współpracuje?

Jak tworzyć zespół zdalny, który efektywnie współpracuje?

Znaczenie work-life balance w zwiększaniu efektywności pracowników

Znaczenie work-life balance w zwiększaniu efektywności pracowników

Przeprowadzki biur – na co zwrócić uwagę korzystając z firmy przeprowadzkowej?

Przeprowadzki biur – na co zwrócić uwagę korzystając z firmy przeprowadzkowej?

Sztuczna inteligencja w obsłudze klienta – przyszłość interakcji z klientami

Sztuczna inteligencja w obsłudze klienta – przyszłość interakcji z klientami

Leasing bez BIK – finansowanie dla każdego

Leasing bez BIK – finansowanie dla każdego

Outsourcing zarządzania marketplace’ami – jak osiągnąć sukces na platformach e-commerce?

Outsourcing zarządzania marketplace’ami – jak osiągnąć sukces na platformach e-commerce?

aa