Technologia łańcucha dostaw

Technologia łańcucha dostaw

Dobry e-commerce nie istnieje bez dobrej logistyki. Proces związany z dostawą zamówionego przez klienta produktu jest niezwykle ważny i w dużym stopniu wpływa na jakość usługi. Jednak oprócz znanej każdemu przedsiębiorcy logistyki wyróżnia się także łańcuch dostaw. Co warto o nim wiedzieć oraz czym różni się od logistyki? 

Czym jest łańcuch dostaw? 

Łańcuch dostaw, inaczej ang. supply chain, to proces, który prowadzony jest od momentu złożenia zamówienia przez klienta, aż do dostarczenia go i rozliczenia transakcji. Obejmuje on wiele etapów, które związane są przede wszystkim z planowaniem czy kontrolą przepływu materiałów lub informacji. Najogólniej mówiąc, łańcuch dostaw można rozumieć jako pełen zestaw czynności, które docelowo prowadzą do dostarczenia zamówienia do klienta. Współcześnie wyróżniają się one wysoką złożonością ze względu na internacjonalizację. Oznacza to, że niezwykle ważna jest skuteczna optymalizacja łańcucha dostaw, która składa się z trzech kluczowych etapów: 

  • projektowanie, czyli wszelkie kwestie obejmujące projektowanie sieci dostaw, określenie lokalizacji magazynów czy sposobu przepływu produktów między nimi, 
  • planowanie, czyli tworzenie strategicznego planu odnośnie wdrażania łańcucha dostaw, planowania zapasów czy ich koordynację, 
  • realizacja, czyli wdrożenie aplikacji i systemów zorientowanych na realizację zadań, wszelkiego rodzaju decyzje podejmowane w czasie rzeczywistym czy zarządzanie zamówieniami. 

Jakie są etapy łańcucha dostaw? 

Poszczególne kwestie, jakimi zajmuje się łańcuch dostaw, można sprowadzić do trzech głównych etapów. Pierwszym z nich jest zaopatrzenie, czyli sposób, miejsce i moment pozyskania, a także dostarczenia konkretnych surowców. Będą one używane przy produkcji wyrobów, które klient w późniejszym czasie zakupi. Kolejnym etapem jest produkcja. Wówczas pozyskane materiały przekształcane są w gotowe wyroby, które dostępne są, np. w Twoim sklepie stacjonarnym lub internetowym. Na koniec masz do czynienia z dystrybucją, czyli szeroko pojętymi czynnościami, które umożliwiają dostarczenie produktów do miejsca docelowego. Może nim być bezpośrednio adres klienta (w przypadku sklepu internetowego) lub do Twojego sklepu stacjonarnego. Coraz więcej mówi się o łańcuchu dostaw, z uwagi na to warto, abyś znał/a liczne korzyści, jakie wiążą się z tym procesem. Dzięki nim możesz: 

  • szybko zareagować na każdym etapie produkcji towarów dzięki bezproblemowemu przepływowi informacji, 
  • zaoszczędzić, poprzez lepsze planowanie zaopatrzenia, produkcję czy dystrybucję, 
  • zmniejszyć zapasy poprzez zsynchronizowanie produkcyjnych planów z niewielkimi dostawami, przez co masz mniej rzeczy do magazynowania. 

Łańcuch dostaw a logistyka – różnice

Coraz więcej ludzi myli pojęcie “łańcuch dostaw” z logistyką. Aby poznać różnice między nimi, w pierwszej kolejności warto wiedzieć, czym dokładnie jest logistyka. Otóż stanowi ona obszar działalności biznesowej, która opiera się na dostarczeniu zamówionego produktu do wskazanego miejsca. Oczywiście uwzględnia się tutaj czas oraz liczbę zamówienia – wszystko na podstawie uzgodnionych w czasie składania zamówienia warunków. Oznacza to, że skupia się ona na magazynowaniu, transporcie i dystrybucji produktów. Natomiast łańcuch dostaw obejmuje pełną drogę – od powstania produktu, aż do jego sprzedaży. Oprócz definicji obie te kwestie różnią się: 

  • celem – łańcuch dostaw optymalizuje zysk i pozwala na osiągnięcie maksymalnej konkurencji na rynku, a logistyka bezproblemowo zarządza zamówieniem, by dostarczyć je klientowi, 
  • zaangażowanie przedsiębiorstwa – łańcuch dostaw angażuje wiele podmiotów, a logistyką może zajmować się sama firma, 
  • obszary biznesowe – łańcuch dostaw obejmuje większą liczbę obszarów (m.in. projektowanie produktów, kontrolę jakości, obsługę klienta, działalność logistyczną), a logistyka sprowadza się do magazynowania, transportu i zarządzania zapasami. 

Bez względu na to, czy jesteś dopiero raczkującym przedsiębiorcą, czy też stworzyłeś już rozwijającą się korporację – łańcuch dostaw może stanowić podstawową kwestię w Twojej branży. Istnieje wiele różnic między nim a typowym zarządzaniem logistycznym, dlatego warto wiedzieć, na co się zdecydować.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

aa