Poznaj rodzaje szkoleń pracowników

Poznaj rodzaje szkoleń pracowników

Jedną z najefektywniejszych metod rozwoju pracowników firmy są szkolenia. Kompetentna załoga, posiadająca odpowiednie umiejętności, wiedzę i doświadczenie to niewątpliwie skarb dla przedsiębiorstwa. Przeczytaj artykuł, by poznać rodzaje szkoleń i dowiedzieć się, jak wpływają one na ogólne funkcjonowanie biznesu.

Czym są szkolenia pracownicze?

Jest to metoda rozwoju pracowników, polegająca na zdobywaniu i pielęgnowaniu ich kompetencji oraz posiadanych zdolności. Szkolenia mogą być przeprowadzane zarówno przez osoby z firmy, jak i te z zewnątrz, a ich tematyka i cele są bardzo różnorodne. Im więcej działalność inwestuje w kursy, tym lepszą pracą odznaczają się jej pracownicy, a co za tym idzie – firma odnosi coraz większe sukcesy. Wielu właścicieli decyduje się również na tworzenie działów HR (human resources), które zajmują się one budowaniem relacji, motywowaniem pracowników i właśnie przeprowadzaniem kursów. Podstawowym i obowiązkowym szkoleniem jest BHP – jego celem jest przedstawienie załodze podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca nie jest zobowiązany przeprowadzać tego typu spotkań z innych dziedzin, jednak jest to zalecane. Pozwoli to podnieść kwalifikacje kadr, co ułatwi im wykonywanie swoich zadań.

Szkolenia pracownicze – rodzaje i formy

Wyróżnia się wiele rodzajów szkoleń, które dzieli się, biorąc pod uwagę różne kryteria i okoliczności. Klasyfikuje się je np. ze względu na treść. Są to:

  • szkolenia twarde – ich celem jest przekazanie pracownikom specjalistycznej i zawodowej wiedzy z danej dziedziny, związanej z ich pracą i przypisywanymi obowiązkami. Należą do nich m.in. szkolenia informatyczne czy marketingowe;
  • szkolenia miękkie – mają za zadanie zapewnić rozwój indywidualnych zdolności pracownika. Nie są związane z uzyskaniem fachowej wiedzy, a raczej ze zdobywaniem różnych kompetencji, takich jak zarządzanie czasem, radzenie sobie w sytuacjach stresowych i kryzysowych czy komunikacją interpersonalną.

Kolejny podział, który ma na względzie dostępność kursu, wyróżnia:

  • szkolenia otwarte – na które może zapisać się każdy, są one dobrowolne i szeroko dostępne, również dla osób z innych miast;
  • szkolenia zamknięte – przeznaczone dla danej grupy, np. tylko dla pracowników konkretnej firmy.

Trzeci podział wiąże się z formą przeprowadzania spotkań i dzieli szkolenia na:

  • warsztaty – zajęcia w małych grupach (najczęściej jest to maksymalnie 15 osób), co pozwala osobom na czynny udział i zadawanie pytań. Jest to bardzo efektywna forma, która gwarantuje zdobycie cennej wiedzy i umiejętności;
  • konferencje – przeznaczone dla większej ilości osób, mogą liczyć aż kilka tysięcy uczestników. Występują na nich specjaliści, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem;
  • kursy – bierze w nich udział zazwyczaj około 20 osób. Prowadzący ma za zadanie przekazać wiedzę, za pomocą różnych sposobów i metod. Często wywiązuje się na nich ciekawa dyskusja między organizatorami, a uczestnikami.

Wybierając odpowiednią formą szkolenia, powinno się brać pod uwagę jego cel i wiedzę, którą należy przekazać kursantom.

Przeprowadzania szkoleń pracowniczych – zalety

Przeprowadzanie szkoleń pracowniczych niesie ze sobą wiele korzyści nie tylko dla personelu, ale również dla całej firmy. Podnosząc kompetencje i umiejętności pracowników, biznes znacznie szybciej się rozwija oraz wzrasta jakość oferowanych przez niego usług. Szkolenia są świetnym sposobem, by zachęcić kadrę do samorozwoju i wspomóc budowanie pewności siebie. Co więcej, może to znacznie polepszyć relacje między pracownikami, zintegrować team i dopracować komunikację w jego obrębie. Szkolenia, oprócz przekazania specjalistycznej wiedzy, wzbudzą też poczucie wspólnoty i pozwolą tworzyć więzi między pracownikami oraz dyrektorami.

Coraz więcej właścicieli decyduje się na regularne przeprowadzanie szkoleń pracowniczych, ponieważ wie, że jest to inwestycja nie tylko w ludzi, a również w całą działalność. Warto organizować różne kursy, które dokształcą personel i pozwolą osiągać sukcesy.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

aa