Jak wykreować wizerunek marki od podstaw?

Jak wykreować wizerunek marki od podstaw?

W biznesie często sprawdza się zasada – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Oznacza to, że pozytywny wizerunek marki ma ogromny wpływ na odniesienie sukcesu. To właśnie od niego często również zależy tempo rozwoju biznesu czy przewidywana przyszłość. Jednak jego wykreowanie nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Na co warto zwrócić uwagę podczas tworzenia wizerunku marki od podstaw?

Czym jest wizerunek marki?

Wizerunek marki to nic innego, jak sposób, w jaki dana marka jest odbierana w opinii swoich klientów, pracowników czy partnerów biznesowych. Można tutaj wyróżnić wszystkie rzeczy, jakie się z nią kojarzą – uczucia, oczekiwania czy indywidualny stosunek do niej. Wizerunek marki można stworzyć na wiele sposobów, a do nich zalicza się między innym:

  • odpowiedni sposób reklamowania się,
  • sposób komunikacji z kupującym czy współpracownikami,
  • strategia sprzedaży,
  • charakterystyczny sposób wyróżniania się.

To wszystko przekłada się na pozytywny lub negatywny sposób postrzegania marki, od którego tak naprawdę zależy, czy firma odniesie sukces. Jednak wbrew pozorom zbudowanie dobrego wizerunku nie jest proste, ponieważ na to składa się wiele mniejszych oraz większych elementów.

Na co zwrócić uwagę podczas budowania wizerunku marki

Niezależnie od tego, czy prowadzona działalność jest mniejsza lub większa – stworzenie dobrego wizerunku to podstawa. Jednak wiele osób zastanawia się nad tym, jak to zrobić w odpowiedni sposób. Tak naprawdę nie ma tutaj złotego środka, ani jednakowo właściwej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od rodzaju prowadzonego biznesu. To właśnie z uwagi na to niektóre rady są bardziej przydatne, a inne nie, jednak należy pamiętać, że podstawą jest autentyczność. Oznacza to, że sposób, w jaki klienci postrzegają markę nie powinien być fałszywy czy też sztuczny, ponieważ prędzej czy później klient zobaczy, co jest nie tak. Może to być początek lawiny i czuły punkt, na który coraz więcej osób będzie zwracać uwagę. Właśnie dlatego budując wizerunek marki od podstaw należy starać się, aby był on jak najbardziej autentyczny. W kształtowaniu pozytywnej opinii o firmie liczą się także wykwalifikowani pracownicy. To właśnie oni mają pierwszy kontakt z klientem, a sposób ich obsługi wpływa na wizerunek całej marki. Te dwa czynniki mogą w pozytywny sposób wpłynąć na reklamę szeptaną lub przyjazny osąd na stronach internetowych. Zadbać należy także o:

  • elastyczności marki – czyli myślenie dotyczące najnowszych trendów czy szybkie reagowanie na aktualne potrzeby klientów,
  • estetykę marki – czyli wygląd strony internetowej, ulotek, postów czy materiałów graficznych,
  • aktywność marki – czyli udostępnianie aktualnych i wartościowych treści, jakie są w internecie, dbając także o ich pozycjonowanie,
  • monitorowanie efektów – czyli bieżąca analiza osiągniętych zmian oraz śledzenie wzmianek na temat firmy.

Kreowanie dobrego wizerunku to droga, jaką każda firma przechodzi i nie da się tego ominąć. Jednak poprzez odpowiednie zachowanie oraz działalność można w sprawny sposób zbudować swój pozytywny obraz.

Budowanie wizerunku marki w 5 krokach

Krok pierwszy

Budowanie dobrego wizerunku marki, to jak układanie puzzli lub przygotowywanie się do podróży – jest jasno określony cel, tylko trzeba do niego dotrzeć. Najlepiej wziąć głęboki oddech, usiąść i ze spokojem opracować misję oraz wizję swojej firmy. Jest to nic innego, jak wyznaczenie kierunku, w jakim chce się dążyć oraz rozwijać. Pozwala to w pewien sposób uporządkować kolejność podejmowanych decyzji, które będą wiązały się z dalszym istnieniem oraz rozwojem działalności gospodarczej.

Krok drugi

Następnie powinno się opracować chwytliwą, ale i bezpieczną nazwę firmy – to właśnie ona pozwoli nabrać marce indywidualności. Jej wybór jest niezwykle ważny, ponieważ pozwoli na zapamiętanie lub pozytywne skojarzenie z czymś, co klient by potrzebował. Ten krok również jest bardzo ważny, ponieważ źle dobrana nazwa może w znaczący sposób utrudnić nie tylko budowanie dobrego wizerunku, ale i funkcjonowania firmy.

Krok trzeci

W kroku trzecim tworzy się logo oraz system identyfikacji wizualnej firmy. Należy pamiętać, że logo powinno być proste, unikalne, dopasowane do firmy oraz rozpoznawalne. Tylko w ten sposób uda się wyróżnić swoją markę ponad wszystkie inne. Można również skorzystać z systemu identyfikacji wizualnej, czyli wszelkich oznaczeń, jakie będą stosowane przez firmę. To właśnie one mogą pozwolić na rozpoznawanie przedsiębiorstwa wśród klientów poprzez elementy wizualne (np. logo, charakterystyczna kolorystykę, strona internetowa czy ubiór pracowników) lub poza wizualne (np. zapach, muzyka czy sposób obsługi klienta). System identyfikacji wymaga wielu elementów oraz licznych godzin przygotowania, jednak może pomóc pozyskać wielu nowych klientów.

Krok czwarty

W kroku czwartym następuje budowa pozytywnego wizerunku firmy w internecie, czyli prowadzenie firmowej strony internetowej czy social mediów, takich jak: Facebook lub Instagram. Umożliwia to bieżące obserwowanie reakcji na wprowadzane towary czy posty, dzięki czemu można w pewnym sensie uzyskać zaufanie klientów. Profesjonalnie przygotowany profil czy strona internetowa umożliwia zwiększenie renomy przedsiębiorstwa, jednak warto również pamiętać o sklepach stacjonarnych – ich wyglądzie, asortymencie czy pracownikach. Jest to ważne z uwagi na fakt, że fachowo obsłużony klient jest zadowolony i chętnie wyrazi pozytywną opinię. W ten sposób można uzyskać pozytywną opinię i większą ilość klientów.

Krok piąty

W kroku piątym, a zarazem ostatnim musimy podjąć bardzo ważną decyzję i zastrzec swoją nazwę oraz logo. Pomoże to uchronić przed pojawieniem się kogoś wykorzystującego w negatywny sposób indywidualne elementy biznesu. Osoby, które podszywają się pod czyjąś firmę mogą w łatwy sposób zaprzepaścić to, co było budowane przez tygodnie, miesiące lub lata poprzez sprzedaż produktów niskiej jakości. W ten sposób brak zastrzeżonej nazwy może spowodować obniżenie renomy pierwotnej firmy, co często wpływa negatywnie na cały biznes, dlatego warto pomyśleć o tym już dziś i nie martwić się utraconym postępem.

Każdemu na początku wydaje się, że kreowanie wizerunku marki jest praktycznie nie do zrobienia. Tak naprawdę jedyne, czego tutaj potrzeba, to cierpliwość, chęci i odpowiedni plan. Warto usiąść na spokojnie, po czym zastanowić, jak firma ma wyglądać w przyszłości i co osiągnąć. Tylko w ten sposób uda się określić cel działania oraz umożliwi to dalsze realizowanie kroków w celu budowania pozytywnego wizerunku marki.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też

Social Media – od czego zacząć?

Social Media – od czego zacząć?

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Outsourcing działań PR-owych – zalety

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Marketing afiliacyjny – na czym polega?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Jak poprawnie szkolić pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Dlaczego warto skorzystać z pomocy przy rekrutacji pracowników?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

Outsourcing systemów informatycznych – jakie są zalety?

aa